فروش رهن کامل آپارتمان در چیتگر ، اجاره آپارتمان در شهرک شهید خرازی

املاک بزرگ پارلمان غرب - منطقه 22

مقالات آموزشی

تفاوت سند ملکی و اوقافی در نوع مالکیت و قیمت معامله

تفاوت سند ملکی و اوقافی در نوع مالکیت و قیمت معامله

تفاوت سند ملکی و اوقافی در نوع مالکیت و قیمت معامله :

به ملکی که زمین آن به شخصی تعلق داشته باشد و آن را وقف نموده باشد، ملک اوقافی گویند. اداره اوقاف اقدام به واگذاری ملک مورد نظر به فرد دیگری طی اقساط 99 ساله می کند. پس از آن، خریدار به پرداخت مبلغ اندکی به صورت سالیانه به اداره اوقاف می پردازد. ساخت و ساز در املاک اوقافی بلااشکال بوده و ایرادی نخواهد داشت. از آنجا که قیمت املاک اوقافی در مقایسه با املاک شخصی پایین تر است، از این رو، این نوع املاک را می توان گزینه مناسب برای اشخاصی دانست که با مشکل مالی روبرو هستند. در ادامه مطلب از املاک چیتگر همراه ما باشید:

برای اطلاع از آخرین قیمت املاک و آپارتمان، و برج های منطقه 22 و خرید آپارتمان در منطقه 22 با املاک پارلمان غرب تماس حاصل نمایید. برای اطلاع از قیمت آپارتمان در منطقه چیتگر با شماره های 02144741072 تماس حاصل نمایید.

تفاوت سند ملکی و اوقافی در نوع مالکیت و قیمت معامله
تفاوت سند ملکی و اوقافی در نوع مالکیت و قیمت معامله

تفاوت سند ملکی و اوقافی

همانطور که می دانید خرید ملک یکی از مهمترین دغدغه های موجود در بسیاری از خانواده ها می باشد. برای خرید ملک باید به نوع سند آن توجه کنید، اسناد املاک به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. سند ملکی
  2. سند اوقافی
  3. سند ملکی

سندی را که حق و حقوق فرد مالک در آن مشخص است، سند ملکی می گویند. در سند این املاک اطلاعات و مشخصات کامل فرد مالک لحاظ می شود. موارد زیر از انواع سند ملکی محسوب می شوند:

  1. سند ملکی ۶ دانگ
  2. سند ملکی مشاع
  3. سند ملکی تفکیکی
  4. سند ملکی تک برگی
  5. سند ملکی رهنی
  6. سند ملکی منگوله دار
  7. سند ملکی بنچاق
  8. سند ملکی عرصه و عیان
  9. سند ملکی وکالتی
  10. سند اوقافی

به املاکی که توسط شخصی، وقف می شود، املاک اوقافی می گویند. این املاک دارای سند هستند با این تفاوت که توسط سازمان حج و اوقاف در ازای ۹۹ سال به فرد خریدار اجاره داده می شود که مبلغ به دست آمده از این املاک در امور خیریه استفاده می شود.

انواع املاک اوقافی

املاک اوقاف به ۴ دسته زیر تقسیم می شود:

  1. املاک وقفی سازمان اوقاف
  2. املاک وقفی آستان قدس
  3. املاک وقفی بقاع متبرکه
  4. املاک وقفی شخصی

املاک وقفی که در بالا اشاره شد از نظر اداره کردن با یکدیگر متفاوت هستند به طور مثال املاکی که توسط شخص به وقف می رسد از طریق ورثه و یا در صورتی که فرد در قید حیات باشد توسط مالک اداره می شود. قیمت املاک اوقافی نسبت به املاک ملکی پایین تر می باشد که خود باعث تفاوت سند ملکی و اوقافی نیز می شود به همین دلیل افراد کمتر ترغیب به خرید می شوند در صورتی که می توان با قیمت کمتر خرید را انجام داد و حتی می توان وام ساخت و ساز را نیز دریافت کرد. بسیاری از افراد بر این باورند که در املاک اوقافی نماز خواندن و برگذاری مراسم مذهبی در این مکان ها درست نمی باشد و فرد مالک راضی نمی باشد که این باور اصلا صحیح نمی باشد. در واقع کسی که مالک فعلی ملک مذکور است، به نوعی آن را از اداره اوقاف اجاره کرده و به ازای آن مبلغی پرداخت می نماید.

تفاوت سند ملکی و اوقافی در نوع مالکیت و قیمت معامله
تفاوت سند ملکی و اوقافی در نوع مالکیت و قیمت معامله

مشهورترین املاک اوقافی تهران

عده ای فکر می کنند که پس از گذشت ۹۹ سال این ملک به اوقاف باز می گردد که از نظر قانونی این مورد درست نمی باشد و در صورت ساخت و ساز بر روی زمین اوقافی، مالک موظف است مبلغی را به عنوان عوارض به سازمان حج و اوقاف پرداخت نماید. در ایران مناطق و املاک های بسیاری وقف شده اند که در زیر تعدادی از این مکان ها در استان تهران اشاره می کنیم:

  1. مجتمع تربیتی متقین
  2. بازار تهران
  3. بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  4. مشیر السلطنه
  5. بیمارستان سرلشکر خدایار
  6. موسسه خیریه لیستر
  7. بیمارستان لولاگر

تفاوت سند ملکی و اوقافی از نظر مالکیت و هزینه

برای هرگونه جا به جایی در اسناد ملکی کافیست فرد خریدار و فروشنده به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و در صورت نیاز برای اسناد اوقاف باید فرد فروشنده و خریدار هماهنگی های لازم را با سازمان حج و اوقاف را انجام دهد.

املاک دارای سند ملکی، قیمت بالاتری نسبت به املاک اوقافی دارند و به طور کلی حدودا ۲۰ درصد گرانتر است.

 اعتبار سند های اوقافی نسبت به سند های ملکی کمتر است پس می توان گفت از ارزش کمتری برخوردارند.

در جا به جایی املاک وقفی از دو اداره باید استعلام انجام گیرد. هم اداره ثبتی و هم اداره اوقاف.

فرد خریدار فقط مالک اعیان (بنا) ملک است و مالک عرصه (زمین) آن ملک نمی باشد و همانطور که پیش از این هم گفته شد، اجاره ۹۹ ساله خود را باید به اداره اوقاف پرداخت نماید.

مالکیت اسناد اوقافی،فقط تا ۹۹ سال اعتبار داشته و پس از گذشت ۹۹ سال در صورتی که به شخص دیگری فروخته نشده باشد اداره اوقاف، خود به فرد دیگری آن را اجاره می دهد.

جمع‌بندی :

چنان که گفته شد املاک اوقافی که دارای سند اوقافی هستند با ملک شخصی تفاوت ندارند، اما سند اوقافی با سند ملکی تفاوت هایی دارد که پیش از تصمیم‌گیری باید به آنها دقت کنید.

ارزش سند ملکی در حدود ۲۰ درصد بیشتر از سند اوقافی است.

در سند اوقافی شما صرفاً مستأجر موقوفه هستید و مالک اعیان شناخته می‌شوید.

ملکی که سند اوقافی دارد، تفاوتی با یک ملک شخصی ندارد و تنها علاوه بر پرداخت اجارۀ سالیانه به ادارۀ اوقاف، باید برای هرگونه خرید و فروش یا تغییر در ملک از این اداره مجوز داشته باشید.

هزینۀ اجاره‌ای که بابت ملک اوقافی باید پرداخته شود خیلی زیاد نیست. به عنوان مثال برای یک زمین ۲۰۰ متری در منطقه‌ای از تهران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر