فروش رهن کامل آپارتمان در چیتگر ، اجاره آپارتمان در شهرک شهید خرازی

املاک بزرگ پارلمان غرب - منطقه 22

مقالات آموزشی

آنچه باید درباره نحوه عقد قرارداد مشارکت ساخت بدانید !

مشارکت-در-ساخت

 

متاسفانه هر ساله برخی از قراردادهای مشارکت به سرانجام نمی رسد که یکی از دلایل عمده آن عدم تنظیم صحیح قرارداد مشارکت در ساخت و مذاکره راجع به نکات ریزی می باشد که ممکن است در هر قراردادی پیش بیاد. برای این منظور باید اطلاعات کافی داشته باشید . با ما در ادامه همراه باشید تا به طور مفصل به این موضوع بپردازیم.

حل اختلاف در قراردادهای مشارکت در ساخت

در اکثر قراردادهای مشارکت در ساخت سوء تفاهم ها و اختلافات کوچیکی بعد از مرور زمان به اختلافات بزرگی تبدیل می شود منجر  به این می شود که تمرکز طرفین از اصل قرارداد منحرف شود . وجود یک داور مورد قبول طرفین و مطلع از ضوابط روز شهرداری و مباحث فنی قرارداد می تواند کمک کند تا این اختلافات به حداقل برسد تا تمرکز طرفین بر اجرای پروژه باشد .

حتما در حین قرارداد از شخصی به عنوان داور استفاده کنید که نسبت به پرژه شما مطلع باشد و در جریان مراحل طی شده باشد . به نوعی درگیر مسائل و مشکلات پرژه باشد و مواردی که نیاز است اختلافی بین مالکین و سازنده باشد رفع شود .

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت نمی توان از یک فرمت در چندین ملک استفاده کرد . بنابراین هر ملکی با توجه به شرایط و ضوابط خاص خود که شامل مسائل شهرداری و حقوقی است ، قرارداد تنظیم شود.

علل اختلاف در قراداد مشارکت در ساخت

موضوع مهمی که قبل از تحویل ملک به سازنده یا قبل از اخذ جواز باعث بروز اختلاف می شود ، مسائل مرتبط با شهرداری است . در واقع تغییرات مداوم ضوابط شهرداری که موجب می شود مالکین نسبت به سازنده گان سوء ظن پیدا کنند . در صورتی که مشاور مطلعی بین طرفین وجود داشته باشد می تواند این سوء ظن ها را برطرف کند .

معمولا در قراردادهای مشارکت در ساخت اطلاعات مالکین خیلی کمتر از سازنده گان است . مالکین در حین ساخت مشاورینی را در کنار خود داشته باشند تا در صورت بروز هر گونه مسئله ای که اطلاعاتی درباره آن ندارند ، می توانند از آنها کمک بگیرند .

برای اطلاع از نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و شرایط آن می توانید با مشاوران املاک پارلمان غرب تهران تماس بگیرید . همچنین برای اطلاع از بهترین فرصت های پیش فروش و خرید ملک در منطقه 22 می توانید با شماره های۴۴۷۴۱۰۷۲-۴۴۷۴۱۸۹۳ تماس بگیرید . برای ارتباط با مدیریت به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

 

موارد مهمی که در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باید در نظر داشت !

موضوع مهمی که در ساخت پروژه های مسکونی، اداری یا تجاری است ، بحث امکان سنجی ساخت می باشد که شامل موارد ذیل است :

  • چه ساختمانی می توان در موقعیت مورد نظر ساخت
  • لوکیشن محل مورد نظر کجاست؟
  • تعداد مغازه هایی که می توان در ملک ساخت.
  • نما و ظاهر ساختمان به چه صورت باشد .
  • متراژهای هر واحد به چه صورت باشد .

این موارد نیاز به مشورت با مشاورین مهندس و افراد متخصص برطرف شود . این افراد می توانند جهت امکان سنجی ساخت پروژه و جزئیات ساخت و ساز به شما مشاوره دهند .

در خصوص مسائل شهرداری مشاورینی که در خصوص ضوابط روز شهرداری اطلاعات دارند ، استفاده کرد .

قوانین قراردادهای مشارکت در ساخت

قراردادهای مشارکت در ساخت جزو موارد نامعین هستند و در هیچ قانونی راجب به آنها صحبتی نشده است . همین موضوع باعث می شود ، افراد با توجه به سلیقه خودشان این قراردادها را تنظیم بکنند که منجر به این شده که قراردادها پر از تضادها و اشتباهات حقوقی و فنی باشد . در خصوص بررسی قراردادهای مشارکت از نظر حقوقی درخواست ما از شما اینست که حتما از وکلایی استفاده کنید و از آنها مشاوره بگیرید که تجربه صفر تا صد قراردادهای مشارکت را داشته اند و نسبت به مسائل شهرداری تا حدودی آگاه هستند . زیرا موضوعات متعددی که در مشارکت ساخت وجود دارد ، تخصصی هستند و باید به صورت حرفه ای پیگیری شود .

برای حل اختلاف در قراردادهای مشارکت در ساخت چه باید کرد ؟

در برخی اوقات به دلیل تعدد مالکین در یک ملک محاسبه سهم هر فرد کار مشکلی می شود . برای حل این موضوع باید با فرد خبره و دید حل اختلاف مشورت انجام شود. متاسفانه برای موضوع قدر و سهم نمی توان فردی را مجبور به پذیرش و عدم پذیرش کرد . پیشنهاد ما برای این گونه مسائل اینست که به صورت کدخدامنشانه بین طرفین برطرف شود  . لیست متریال از مواردی است که معمولا در مراحل نازک کاری باعث بروز اختلاف نظر در بین مالکین و سازنده می شود . در این خصوص حتما جزئیات را در متریال ذکر کنند .  یا از راهنمایی معمار یا مهندسی استفاده کنید . در خصوص اختلاف سلیقه ها بتواند نظر دهد یا مسائل را برطرف کند .

داشتن ضمانت در قراردادهای مشارکت در ساخت

یکی از مهم ترین مواردی که معمولا در قراردادهای مشارکت در ساخت رعایت نمی شود ، عدم وجود ضمانت های اجرایی مرتبط با تعهدات طرفین می باشد . هر جا تعهدی از سوی طرفین وجود دارد ، اگر ضمانت اجرایی مرتبط با آن مشخص نشده باشد عملا نوشتن آن تعهد بی معناست .

درصد مشارکت در ساخت چگونه تعیین می شود ؟

معمولا آن موردی که به عنوان درصد مشارکت در ساخت می باشد به صورت یک عرف درآمده است لزوما درست نیست . در واقع در خصوص هر پروژه ای درصد مشارکت در ساخت ، قرض الحسنه می تواند متفاوت باشد . نیاز است تا به صورت تخصصی محاسبه شود و این موضوع در خصوص ملک خاص محاسبه شود .

باید دقت داشته باشید قراردادهای مشارکت در ساخت در روزهای بعد تنظیم می شود . پس در این خصوص راجب تمام نکاتی که حتی ممکن است به احتمال خیلی کم رخ دهد ، باید تصمیم گیری انجام شود تا در صورت بروز مسائل از قبل برای آن ها راهکاری را طراحی کرده باشید .

 

نتیجه :

مشاوره گرفتن از افراد حرفه ای و خبره مانند بیمه کردن می باشد . زمانی که قرارداد خود را بیمه کرده باشید ، با پرداخت هزینه ناچیز نسبت به کل پروژه می توانید  جلوی خسارت های هنگفت را بگیرید.

در این خصوص با مشاورین املاک پارلمان غرب در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر