فروش رهن کامل آپارتمان در چیتگر ، اجاره آپارتمان در شهرک شهید خرازی

املاک بزرگ پارلمان غرب - منطقه 22

مقالات آموزشی

خانه شمالی بخریم یا جنوبی ؟

خانه شمالی بخریم یا جنوبی ؟

خانه شمالی بخریم یا جنوبی ؟ وقتی می‌گوییم خانه‌ای شمالی یا جنوبی است، دقیقاً منظورمان چیست؟ هر کدام از این خانه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که از دیگری متمایزشان می‌کند؟ خانۀ شمالی به خانه‌هایی گفته می‌شود که در ورودی‌شان از سمت کوچه یا خیابان به حیاط‌های مشترک یا اختصاصی جلوی خانه باز شود. در این خانه‌ها بعد از گذر از حیاط به ساختمان مرکزی خواهید رسید. بنابراین بخش شمالی چنین ساختمان‌هایی با پلاک‌ ساختمان‌های بعدی مجاور خواهد بود. خانه‌های جنوبی نیز به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که در ورودی ‌شان مستقیماً به داخل ساختمان باز می‌شود. حیاط این ساختمان‌ها در بخش جنوبی‌شان واقع شده است. در ادامه این مطلب با املاک چیتگر همراه ما باشید:

برای اطلاع از آخرین قیمت املاک و آپارتمان، و برج های منطقه 22 و خرید آپارتمان در منطقه 22 با املاک پارلمان غرب تماس حاصل نمایید. برای اطلاع از قیمت آپارتمان در منطقه چیتگر با شماره های 02144741072 تماس حاصل نمایید.

ویژگی‌های کلی ساختمان‌های شمالی و جنوبی

نورگیری ساختمان‌های جنوبی بیشتر از ساختمان‌های شمالی است. زیرا این خانه‌ها از یک طرف به حیاط و از طرف دیگر به خیابان یا کوچه منتهی می‌شوند. بنابراین تابش مستقیم نور از هر دو طرف به خانه‌های جنوبی وجود خواهد داشت. فضای مفید داخلی و متراژ خانه‌های جنوبی نیز معمولاً بیشتر است. زیرا در این خانه‌ها نیازی به تعبیۀ نورگیر در قسمت‌های مختلف خانه نیست و دست طراحان برای نقشه‌ کشی‌های خلاقانه بازتر خواهد بود. بنابراین واحدهای ساختمان‌‍‌های جنوبی معمولاً خوش نقشه‌تر هستند و پارکینگ‌های بیشتر و بزرگ‌تری دارند. در نتیجۀ همۀ این عوامل مثبت، طبیعتاً قیمت خانه‌های جنوبی نیز بیشتر خواهد بود.

البته نمی‌توان به صورت مطلق به این نتیجه رسید که خانه‌های جنوبی همیشه بهتر از خانه‌های شمالی هستند. زیرا در انتخاب یک خانه برای خرید، عوامل زیادی را باید مد نظر قرار داد. تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی هم به همین موارد محدود نمی‌شود. هر کدام از این خانه‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند که در ادامۀ مقاله به صورت مفصل به آنها خواهیم پرداخت.

خانه شمالی بخریم یا جنوبی ؟
خانه شمالی بخریم یا جنوبی ؟

تفاوت‌های اصلی ملک شمالی و جنوبی

برای اینکه ویژگی هر کدام از این خانه‌ها را بیشتر بدانیم باید مواردی چون وضع نورگیری خانه، امنیت ساختمان، سر و صدا، سرما و گرما، گرد و غبار و … را بررسی کنیم.

1. امنیت ساختمان

خانه‌ شمالی و جنوبی را از نظر امنیت می‌توان اینگونه بررسی کرد. خانه‌های رو به حیاط نسبت به خانه‌های پشتی یا خانه‌هایی که به سمت خیابان هستند، از امنیت بیشتری برخوردارند. به دلیل اینکه اکثر سارقان برای ورود به خانه راه‌های پشتی و پنجره‌ها را انتخاب می‌کنند. به طور کلی در ملک شمالی و جنوبی حیاط ساختمان‌ها معمولا دارای حفاظ است. بنابراین سارقان از طریق حیاط‌ راه ورود ندارند.

2. سر و صدا

ملک‌های شمالی با تمام مزایا و نورگیری خوبی که دارند، دچار معایبی هم هستند. یکی از این معایب، آلودگی صوتی است. با توجه به اینکه خانه‌های شمالی رو به حیاط قرار گرفته‌اند، اکثر صداهای فضای بیرون، حیاط و خیابان از داخل خانه به گوش می‌رسد. بالعکس خانه‌های جنوبی با توجه به این که خانه‌های پشتی محسوب می‌شوند، فاصله قابل توجهی با محیط بیرون دارند در نتیجه صداهای کمتری به داخل خانه منتقل می‌شود.

3. سرما و گرما

با توجه به توضیحات متوجه شدید که ضلع مقابل حیاط در خانه‌های مسکونی به طور کامل با فضای بیرونی ارتباط دارد؛ کما اینکه دیگر اضلاع خانه با ساختمان‌ها و دیوارهای دیگر در تماس هستند. در نتیجه خانه‌های رو به حیاط (شمالی) در مقایسه با خانه‌های حیاط پشتی (جنوبی) در مقابل سرما و گرما آسیب پذیرتر هستند. زیرا دیوارهای ساختمان‌های جنوبی به لطف همسایگان کناری خوب، پوشیده شده‌اند؛ بنابراین در مقابل گرما و سرما مصون می‌شوند.

خانه شمالی بخریم یا جنوبی ؟
خانه شمالی بخریم یا جنوبی ؟

ساختمان شمالی بهتر است یا جنوبی؟

هنگامی‌که در یک کوچه یا خیابان به سمت جهت شمال ایستاده باشید، برخی خانه‌ها مقابل شما و بعضی دیگر پشت سرتان قرار خواهند داشت. در این حالت در ورودی اغلب خانه‌هایی که پیش روی شما هستند، به حیاط ساختمان باز خواهد شد و برای ورود به ساختمان باید از حیاط عبور کنید. در عوض در ورودی ساختمان‌هایی که پشت سر شما واقع شده‌اند، به طور مستقیم از داخل ساختمان باز می‌شود. به این ترتیب با ورود به این خانه‌ها در بخش پشتی ساختمان حیاط خانه را خواهید داد.  در اصطلاح به خانه‌های نوع اول در به حیاط و به خانه‌های نوع دوم در به ساختمان گفته می‌شود. همچنین خانه‌های نوع اول خانه‌های شمالی و خانه‌های نوع دوم را خانه‌های جنوبی می‌گویند.

جمع بندی

شناخت فرق ساختمان شمالی جنوبی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با آگاهی بیشتر، انتخاب موفقیت آمیزی را برای خود رقم بزنید. در فرق خانه شمالی جنوبی می‌توان به:

  1. نورگیر بودن آنها
  2. امنیت آنها
  3. گرد و غبار
  4. سر و صدا
  5. نما

و بسیاری از موارد دیگر اشاره نمود. هر کدام از خانه‌های شمالی و جنوبی در بر دارنده‌ی ویژگی‌های خاص و متمایز کننده‌ای هستند که مخاطبین خود را در بر دارند. خانه‌های شمالی به جهت برخورداری از تهویه مطبوع شرایط ایده‌‎آلی را برای مخاطبین در بر خواهند داشت. خانه‌های جنوبی نیز به جهت برخورداری از شرایط ایده‌آل در نورگیری، امنیت، نمای خیره کننده و … انتخاب شایسته‌ای خواهند بود. برای اینکه بتوان یک خرید ایده‌آل و مناسب را رقم زد، باید به برخی از المان‌ها در تفاوت خانه شمالی و جنوبی توجه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر